جدیرترین اخبار :
  • دیدار رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با مدیر عامل شرکت سپاد خراسان
  • سر آغازی برای پایه گذاری و هم افزایی فعالان اقتصادی شرق کشور
  • معرفی چابهار؛ بهشت سرمایه گذاری و گردشگری، در سطح ملی و بین‌المللی با همکاری ایران پرس
  • انتصاب در سازمان منطقه آزاد چابهار
  • حضور منطقه آزاد چابهار در اکسپو ۲۰۲۴
افغانستان:

بدنبال ارتقای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران هستیم

اقتصادی | تاریخ خبر : 2/12/15 | تعداد بازید :273
معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان می‌گوید یکی از اهداف این کشور، بالا بردن شناسایی ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با ایران است تا هر دو کشور همسایه بتوانند گام های بیشتری در راستای منافع مشترک اقتصادی و تجاری بردارند.

عبدالطیف نظری معاون وزارات اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، در باره سفرهای اخیر هیات اقتصادی افغانستان به‌ چابهار و ترکمنستان گفت که این سفرها عمدتا با هدف ارتقاط سطح همکاری های تجاری و اقتصادی انجام شده است.

نظری افزود: هدف از سفرهای اخیر این است که بتوانیم ارتباط اقتصادی و تجاری را میان افغانستان، ایران و ترکمنستان به سطح مناسب و مطلوب ارتقا ببخشیم.

به گفته نظری، در حال حاضر مناسبات اقتصادی و تجاری بین سه کشور(افغانستان، ایران و ترکمنستان)، مخصوصاً جمهوری اسلامی ایران و افغانستان جریان دارد، اما هنوز نتوانسته ایم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

به باور نظری، هدف اساسی از سفر هیات اقتصادی افغانستان به ایران و ترکمنستان این است که بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان را با همسایگان بیش از پیش فعال کنیم و واردات و صادرات میان افغانستان و کشورهای همسایه به خصوص افغانستان و ایران افزایش پیدا کند تا هردو کشور بتوانند منافع مشترک اقتصادی را شناسایی و در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری در آینده گام های بلندتری بردارند.

افغانستان ظرفیت‌های زیادی برای جلب سرمایه‌گذاری دارد

معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: افغانستان ظرفیت‌های زیادی برای جلب سرمایه‌گذاری به خصوص از سوی همسایگان دارد.

بر اساس گفته‌های نظری، افغانستان منابع معدنی منحصر به‌فرد از نظر کمی و کیفی دارد و بهترین خاک را برای زراعت و کشاورزی و بهترین منابع ‌آبی را در اختیار دارد که می‌تواند از طریق گسترش مناسبات در این راستا، توجه همسایگان را به سرمایه‌گذاری جلب کند تا هم منافع افغانستان تامین شود و هم همسایگان بتوانند به‌رشد و شکوفایی اقتصادی دست پیدا کنند.

در عین حال از دید نظری، افغانستان در عرصه صادرات میوه‌های ارگانیک «تازه و خشک» از کشورهای مهم در منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند به همسایگان خود صادر کند و از این طریق مبادلات اقتصادی گسترده‌ای شکل بگیرد.

نظری افزود: افغانستان در بخش راه و حمل و نقل نیز می‌تواند با همسایگان روابط مطلوب ایجاد کند و آن‌را توسعه ببخشد، از جمله در حوزه راه آهن، که خواف-هرات را می‌توان یکی از این نمونه‌ها ارزیابی کرد.

نظری همچنین تصریح کرد: مبادلات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران از طریق راه آهن خواف-هرات، نقش مهم ایفا کرده و خواهد کرد. این موارد در مجموع ظرفیت‌های داخلی افغانستان است که می‌تواند در مناسبات اقتصادی خود با همسایگان مورد توجه قرار گیرد تا باعث جلب و جذب سرمایه‌گذاری در کشور شود.

روابط اقتصادی با ایران در سطح مطلوب قرار دارد

نظری در ادامه سخنانش اظهار داشت: رابطه اقتصادی افغانستان با کشورهای منطقه، به خصوص جمهوری اسلامی ایران در سطح مطلوبی قرار دارد، البته می‌خواهیم که این همکاری افزایش پیدا کند تا بتوانیم بالاترین سطح مبادلات اقتصادی و تجاری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

وی ادامه داد: از یکسو منافع مشترک اقتصادی میان افغانستان و ایران وجود داشته و دارد و از طرف دیگر از نگاه جغرافیایی، جمهوری اسلامی همسایه ما است و در عین حال مشترکات تمدنی و فرهنگی سبب می‌شود که محصولات ایران در افغانستان خریدار زیاد داشته باشد و همچنین ما می‌توانیم صادرات خود را به ایران افزایش بدهیم.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل